Thursday, June 22, 2006

Reiseblogg, Paraguay

Eg har begynt mitt ville reiseeventyr, og foler det er tid for aa oppdatere. Det har sjedd mye.....

Forst reiste eg litt rundt, relativt alene, ganske avslappende, mens eg ventet paa Milton....Besokte noen smaa landsbyer, laag i hengekoye og leste "11 minutter" og solte meg hele dager, saag noen kirker. Aa vere vekke fra Milton i mer enn 1 uke var ganske hardt, gla naar han kom og vi mottes i Santa Cruz.

Dagen etter gjorde vi vaart forste feil paa reisen: Ta buss via Paraguay, til Rio de Janeiro, istedenfor aa reise med tog. Det ville tatt mindre tid, og vi ville sluppet aa oppleve Paraguay.....sa eg oppleve? Det var virkelig ikke veldig mye aa oppleve i dette landet....Noen grunner til aldri aa reise til Paraguay:

1. Landet bestaar av skog, og veldig lite annet. Vi kjorte 12 timer og saag bare skog, ikke en eneste by eller noe som lignet. Veiene var ubehagelige, for ikke aa snakke om maten.

2. Politiet i Paraguay er livredde for dop. De sier mange reiser gjennom landet og drar med seg dop til Brasil. Eg mener mye av dopet havner i Paraguays egne skoger, hos frustrerte ungdommer i mangel paa et tilfredstillende fritidstilbud. Da vi kom til "tollen" presterte de aa ta ut ALT eg hadde i sekken ("Det er bare skittent undertoy", "Spiller ingen rolle, vi maa legge det ut over bordet saa alle kan se"). Likevel...."min" politimann svarte paa alle mine irriterende sporsmall...("hvorfor har dere ikke hunder? det ville gjort arbeidet lettere, ikke sant?") Hadde litt kort lunte etter dager i buss, og i det hele tatt vere i dette landet. Vi hadde ikke dop i bagasjen vaar, verken eg eller Milton, men siden eg var fra Europa, var det nodvendig aa snakke med oss paa et kontor ("Folk fra Europa reiser gjennom Paraguay til Brasil, med dop i magen", "Er du gravid?", "Hvorfor er du her?", "Har du spist kondomer med kokain inni?", "Kan eg klemme paa magen din?", "Royker du hasj?", "Kan eg faa et bilde av deg, du er ganske fin?", "Ah, disse europeiske jentene, de har piercing overalt") Det er nesten ikke grenser for hva politiet her tar seg frihet til....min irritasjon vokser....De lar oss gaa tilslutt, siden det er svert tydelig at vi ikke inneholder noe dop. Vi blir stoppet av politiet 2 - 3 ganger til, men de lar oss stort sett vere i fred.

3. De snakker spansk, det gjor eg og ganske bra for tiden. De skjonner alt eg sier, men eg skjonner ingenting av hva de svarer. Konklusjon: De snakker teit, fort spansk.

Vil med dette si at det er absolutt ingen grunn til noen gang aa reise til Paraguay. Etter noen dager kom vi oss heldigvis ut av landet, og til Brasil, som var maalet.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home