Monday, January 16, 2006

Ting skjer

Ting skjer her i La Paz som i resten av verden, og eg er her og opplever det. Siden sist har det skjedd lite egentlig, men det er alltid noe aa gortelle om. For eksempel:

1. Eg har begynt aa jobbe for fullt igjen etter nyttaar. Det eg gjor er aa vere med ungene om ettermiddagen som foer, og de er like sote som alltid. Akkurat naa er det bare 15 stk. Rolig. Noen av de har begynt aa kalle meg mamma=) eller mamita. Moises kaller meg ofte Camilita, som er ganske morsomt siden han er 4 aar og hundre ganger mindre enn meg. Men han har de storste oynene eg noen gang har sett, og er fryktelig sjarmerende. Vi leker mye, og eg snakker med dem, siden de andre mamitaene ikkje har tid. Idag var Maria syk, og eg tok ekstra vare paa henne, og saa fikk vi kakao=) I min andre jobb, ITEI, driver eg aa lager webside, men det er vanskelig siden datane eg de verste noensinne. Likevel gaar det framover. Ellers er eg fotograf.

2. I helga var vi i Achacachi igjen. Saa kjekt aa treffe igjen alle! Temaet denne gangen var tortur og vold, og det er ganske sterkt aa hoere historiene om hva som har sjedd i denne lille "byen", men folk forteller og er veldig opne, og vil virkeelig gjore noe for aa bedre situasjonen. Imponerende! Saerlig ungene. Vi skal tilbake dit om 2 uker og fremdeles gjenstaar 6 seminarer. Folk er saa venlige der at det er helt utrolig, og de er sote og litt sjenertee, searlig jentene. Eg fikk vite at YoLa, som har den soteste datteren paa snart 3 aar, er 19 aar gammel. Kan ikke forestille meg hvordan det maa vere aa ha hele framtiden planlagt naar du er 19, og egentlig ikkje ha noe saerlig valg i livet. Hun vet antakligvis akkurat hvordan livet sitt kommer til bli. Gleder meg til aa reise tilbake om 2 uker!

3. Eg har begynt med kickboxing igjen etter aa ha vert syk en stund, og gir alt! Det er virkelig goy! Og folkene der er vel de eneste vennenne eg har her som ikkje er fra organisasjonen eller jobb...la oss vere aerlige:P Nirvado er syk, eller skadet av for mye trening, saa Milton trener oss for tiden. Han er ganske god, og i tillegg veldig sjarmerende, kansje den soteste eg vet om. Mest fordi han folgte meg hjem, (vi gikk og det tok 3 timer) og han kjopte sjokolade til meg=) Han er veldig liten (nesten mindre enn meg, men bare nesten), men sterk! Eg trener tirsdager og torsdager og noen ganger lordager og visst det passer. Eg kan tenke meg at alle synes dette er morsomt siden eg aldri har trent i mitt liv foer, nesten...Borgny skulle sett meg no.

4. Utenom dette har eg egentlig ikkje noe liv. Vi gaar paa kafe som foer, drikker oss full i helgene, sitter paa internett, og har spansktimer. Ellers ser vi mye film, for Em og kjaeresten hennes, som har komt helt fra Danmark for aa bo med henne her, har en leilighet med dvdspiller. Han er kul, og har spilt i Pirates, ja med Johnny Depp!

5. Igaar var eg og Eva i El Alto, der de har et enormt stort marked ver sondag og mandag. Der kan du faa kjopt alt! og visst du blir frastjaalet noe, kan du kjope det igjen der. Eg mener alt...det var saa mye aa kjope at eg ikkje fant noenting, sjolv om eg var veldig fristet av alt fra dorer og bildeler, til klaer. El Alto er den fattige delen av La Paz, og ligger enda hoyere oppe. Det finnes ikkje gater der, bare gjorme, og folk bor i den. I tillegg dor du visst du spiser maten der, saa vi lar vere.

6. Igaar etterpaa reiste vi til Eva sitt hus og spilte Monopol og drakk singani (billig sprit) og spiste en kake som Eva hadde bakt som saag rar ut, men smakte godt. Sosteren til Eva er veldig kul, og har 2 skjonne unger. Etter at vi hadde spilt i 5 timer gikk eg hjem. Dette er mitt liv her.

Haaper at noen kan skrive aa fortelle mer om ka som foregaar hjemme, og om noen vet om en fin leilighet der eg kan bo helt aleine sentralt uten aa betale for mye, saa kan dere fortelle meg det. Da blir eg gla=) Eg blir egentlig gla for all mail som e gla og som seie nokke om heime, snart kjem eg heim, sjolv om eg godt kunne vert her lenger, og det e greit aa vere forberedt.

Gla i dekan alle!

1 Comments:

Blogger Siri said...

hi diasista!
eg elsker bloggen din! men du, kem er eva?

4:07 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home